.:::. Hameti دنیای .:::.

دنیای متفاوت، دنیای گیم و گیک ها، دنیایی خوشمره

.:::. Hameti دنیای .:::.

دنیای متفاوت، دنیای گیم و گیک ها، دنیایی خوشمره

طبقه بندی موضوعی

چرا مردم بازی می کنند؟

Hamet | شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۴۵ ق.ظ

با سلام و درود خدمت همه شما دوستان عزیز. باید یک عذرخواهی کنم واسه دیرکرد ارایه مقاله، امیدوارم که من رو ببخشید.

تا به حال دقت کردید که انگیزه هر کسی برای انجام بازی چیه؟ مثلا چرا یک نفر عاشق بازیهای مسابقه ایه و یا یک نفر دوست دارد همیشه بازیهای فکری انجام بده؟!

Hameti یه بار دیگه دست به نوشتن یک مقاله ای متفاوت در زمینه گیم زده. توی این مقاله ما سعی کردیم به شکلی رون و ساده دانش خودمون و تجربیات بزرگان این صنعت رو در اختیار شما قرار بدیم. با خوندن این مقاله شما به جواب سوالهایی میرسید که تا به حال به اونها دقت نکردید.

همراهیمون کنید!!!

چرا مردم بازی می کنند؟

بر روی این سیاره، انسان تنها گونه ای نیست که بازی می کنه. حقیقتا بسیاری از پستانداران و حتی برخی از گونه پرنده ها هم در فعالیت هایی که میشه اونها رو به عنوان بازی کردن شرح داد، مشاهده شدند. بازی کردن اونها رو یرای یک خیال و تصور امن از تجربه شکار آماده می کنه. اونها یاد می گیرن چطور توی سکوت  تمام به طعمه نزدیک بشن، چطور با چنگال حمله کنن و چطور مبارزه کنند و طعمه را بدون اونکه خودشون مجروح بشن، شکست بدند. اونها نوع اجتماع خودشون رو، احترام گذاشتن و اعتماد کردن به دیگر اعضای گروه رو یاد می گیرند.

 


انگیزه انجام دادن بازیهای کامپیوتری!

در اینجا دلایل زیادی در رابطه با اینکه چرا مردم بازی می کنند، وجود دارو. انگیزه های اصلی اجتماعی و فرهنگی برای انجام دادن بازیها شامل بخشهای زیر میشه:

1.      Education (آموزشی)

2.      Fantasy and Wish-Fulfillment (فانتزی و تحقق آرزو)

3.      Nose Thumbing (دست در بینی کردن)

4.      Competition (رقابت و مسابقه)

5.      Exercise (تمرین و ورزش)

 

Education (آموزشی)

تقریبا نیمی از ظرفیت مغزی یک کودک تا قبل از سن چهار سالگی، سی درصد دیگر تا قبل از هشت سالگی و بیست درصد باقی مونده تا قبل از هفده سالگی توسعه پیدا می کنه. همه چیز برای کودکان یک تجربه یادگیری است، اما توی اون چند سال اول و مهم زندگی کودک باید حتما آموزشها رو از طریق عمل بازی بدست بیاره.

برای نمونه، بازی Peek-a-Boo، آموزش میده که عدم وجود یک شخص دائمی نیست. این بازی شبیه به بازی دالی موش خودمونه. نزدیک به سن بزرگسالی بازیها برای آموختن درسهای مهم زندگی در مورد اعتماد، تعاون و همکاری، حل مناقشات، معاشرت و ارتباط و حتی اصول اخلاقی ادامه دارند.

کودکان خردسال حروف الفبا و املا کلمات رو با استفاده از بازیهای متفاوت یاد می گیرند. برای مثال بازی کامپیوتری BookWorm لازمه که بازیکن با استفاده از حروف تهیه شده در بازی، کلمات رو بسازه. به عبارتی میشه گفت که بازیکن امتیاز بیشتری رو باید کسب کنه. این بازی گیمرهای همه گروههای سنی رو قادر میسازه تا با استفاده از یک روش سرگرم کننده مجموع واژگان خودشون رو افزایش بدند.

این یک تصویر از بازی BookWorm Deluxe هستش که با تکون دادن و مخلوط کردن حروف برای ساخت کلمات استفاده میشه.

بازیای آموزشی  محدود به بچه ها نیستند. در سالهای اخیر شرکتهای بزرگ مزایای  تیم سازمان یافته و بازیهای انگیزشی رو برای کارمندان خود دیدن.

هر چند استفاده از بازیهای آموزشی برای "سرگرمی" تعیین نمی شدن. ارتش دارای یک ساخته طولانی مدت با استفاده از بازیهای جنگی برای تمرین نیروهای ارتش هست، و در سالهای اخیر این تمرینات در دنیای بازیهای شبیه سازی کامپیوتری بسط شدن.

به عنوان یک شبیه سازی رایانه ای با تکنولوژی بالا میشه Mission Rehearsal Exercise (MRE) رو اسم برد که چند سال پیش واسه ارتش U.S. و برای تربیت کردن سربازها برای مبارزه، ماموریتهای حافط صلح و بشر دوستانه توسعه یافته بود.

 

Fantasy and Wish-Fulfillment (فانتزی و تحقق آرزو)

تجربه واضح و زنده و تحقق آرزوها یکی دیگر از انگیزه ها برای آنجام بازیهاست. بازی ها می تونند بازیکن رو به دنیای  دیگه ای سفر بدند و به اونها برای مدتی اجازه بدند که از شر محدودیت ها و سرخوردگی های روزمره رها بشن.

مثل یک رُمان خوب یا یک فیلم جذاب، مزایای بازیها انکار ناپدیره. هرچند، بازیها یک فرصت خاصی رو ارایه می دن که شما نمی تونید در هیچ کدوم از انواع رسانه ها مثل اون رو ببینید چون که اونها قادر به انجام دادنش نیستن. تنها بازیها هستن که به مخاطب و گیمرها اجازه میدن که برای تعامل و تبدیل شدن به یک بخش جدایی ناپذیر از یک روند وارد گود بشن. در واقع اقدامات و انتخابهای گیمر باعث ایجاد این تفاوتها با دیگر رسانه ها میشه. تجربه فعال است، همونطور در مورد یک رمان یا فیلم غیر فعال می باشد.

 

Nose Thumbing (دست در بینی کردن)

در ابتدا یک توضیح راجب " Nose Thumbing یا همون دست در بینی کردن " باید بدم. این اصطلاح برای گفتن کاری دور از رفتار اجتماعی هستش. شما هیچ وقت در یک جای عمومی دست توی بینی خودتون نمیکنید!

در جامعه دروغ گویی یک رفتار بسیار بد و نا پسنده. با این حال توی بازی پوکر دروغ گفتن و یا بلوف زدن یک استراتژی بسیار مهم و قطعی برای انجام دادن بازیه. این قسمتی از اون چیزیه که بازی رو لذتبخش، جذاب و قابل قبول می کنه و حتی زمینه تشویق رو برای ادامه بازی رو هم فراهم میکنه. بازیها فرصتهایی رو توی یک روش امن و قابل قبول برای مغلوب کردن بسیاری از محدودیت هایی که توسط جامعه بر ما قرار گرفته است، به ما می دند.

در دنیای واقعی زمین زدن یک فرد و گرفتن یک چیزی از او، کاملا حرکت زشت و غیرقابل قبولی هستش. اما این تمرین یکی از استراتژی های کلیدی در بازی فوتباله. سرقت ماشینها کاری غیر مجازه، ولی به هر حال بدون انجام دادن این کار موفقیت و کامل کردن یک مرحله از بازی ویدیویی بحث برانگیز Grand Theft Auto غیر ممکنه. این بازی هم گیمر را برای مرتکب شدن قتل، ترور و دزدی مسلحانه تشویق می کنه.

از یک بازی ساده پوکر تا یک بازی قتل عامی کامپیوتری شده ، مسلما در اینجا یک جذابیت وشیدایی همراه بازیهاست. هرکدوم به ما برای انجام دادن کارهای بد (Nose Thumbing یا دست در بینی کردن) در محدودیتهای اجتماعی بدون ریسک، فتوی و داوری مجوز می ده.

 

Competition (رقابت و مسابقه)

جنبه رقابتی بازیها یکی دیگر از انگیزه های مهم برای انجام بازی هاست. تجربه برنده شدن می تونه به شدت لذتبخش و رضایت بخش باشه. انواع بازیهای رقابتی و رقابتهای قهرمانی لذت ویژه ای دارن. واسه مثال، سری بازی Pro Evolution Soccer یک بازی فوتبال حرفه ای است که گیمر رو برای انتخاب تیم و کنترل بازی قادر می سازه.

 بازیکنانی که به شدت روحیه رقابتی دارن اغلب می تونند واسه دیگران یک تجربه ناخوشایند رو ایجاد کنند. برای آنها برنده شدن فقط به معنای گل زدن نیست، آنها لذت بی اندازه ای در ندادن اجازه به رقیب برای بردن، می برن.

 

Exercise (تمرین و ورزش)

تمرینات فکری و فیزیکی همیشه یکی از انگیزه های بزرگ برای گیمرها بوده. بازی هفتگی راکت بال برای سلامتی یک بازیکن مشتاق و با انگیزه فراوان می تونه شگفتی ایجاد کنه. استراتژی بازیهایی شبیه به شطرنج می تونه به تیز نگه داشتن هوش کمک کنه. حتی یک بازی ویدیویی آرکد می توانه به توسعه هماهنگی حساس بین چشم و دست کمک کنه. یک نمونه مشهور این نوع بازیها، بازی معروف و قدیمی Tetris است. نمونه ای دیگر میشه مکعب روبیک را اسم برد. هر کدوم از این بازیها به بچه ها برای حل معماها و شناختن رنگ ها آموزش می دند.


هدف از نوشتن این مُدل مقالات بالا بردن اطلاعات تئوری شما دوستان عزیزه. دنیای گیم فقط در بازی کردن و این چیزها خلاصه نمیشه. برای ساخت یک بازی خیلی جنبه ها وجود دارد که بازیسازها باید مد نطر بگیرند و Hameti سعی می کند که توی این زمینه با قدرت بیشتری در کنار شما ادامه بده.

 امیدواریم بتونیم این روند رو واسه همیشه ادامه بدهی چون ما گیک هستیم.

راستی شما چرا بازی میکنید؟

نظرات  (۱)

  • محسن تقی زاده
  • سلام دوست من
    با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
    وبلاگ ما سعی در ارائه مطالب ترجمه شده و نو دارد...
    حضور شما باعث دلگرمی ماست
    یا حق
    پاسخ:
    مرسی بابت دیدگاهتون دوست من
    ولی لینک سایتتون رو قرار ندادید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی